top of page
תמונת הסופר/תשיר אלוני

איך בוחרים מפיק לאלבום (או כל איש מקצוע שיגשים את היצירה שלכם?)

מוזיקאית העלתה את השאלה: איך נכון לבחור מפיק לאלבום, מה יותר חשוב המחיר או האיכות? ועוד שאלות בכיוון הזה. | מאת: שיר אלוני 23.12.20 עניתי לה וארחיב את התשובה- שהיא יכולה להיות מיושמת גם לתהליכים של הפקת יצירות אמנות אחרות, ככל שאלה דורשות עבודת צוות עם אדם נוסף:


המפיק ואיש המיקס אורי ורטהיים, שאתו הפקתי את אלבום הבכורה שלי "בר" ואת הסינגל "שיר המלאכים"

לאחר שנים רבות של ניסיון שצברתי בעבודה עם מפיקים, גישושים, תהיות וטעויות, למדתי להתחיל את תהליך החיפוש מהמוזיקה שלי ומהחזון של מה שאני שומעת בראש. להבין מה המוזיקה שאני רוצה ליצור, קודם כל. מה הז'אנר, מה הכלים, מה השירים רוצים ממני. אחר כך אני מתחילה לחשוב, למה זה דומה כאן בארץ? יש יצירה ששייכת לאותו ז'אנר? סגנון הפקה? שיר מצליח שמזכיר את השיר שלי? מחפשת מי הפיק. האם זה או זו מפיק/ה שאני יכולה לפנות אליהם ולבדוק אם לעבוד איתם. לפעמים כן כדאי גם לבדוק מפיקים מתחילים, אבל לרוב התוצאות הכי טובות נובעות מעבודה עם אנשים שבאמת מבינים בז'אנר שלך, יצרו אלבומים מצליחים והשם שלהם פותח דלתות. שם שפותח דלתות- הכוונה למפיק שהשדרנים בז'אנר שלך מכירים, שפורסמו עליו מספיק כתבות בעבר בגופי תקשורת נחשבים, אפשר לעשות גוגל ולבדוק כמה כתבו או אזכרו אותו סביב פרויקטים, איזה קרדיטים הוא קיבל על פרויקטים בעבר. רק אם יקר לך מדי לעבוד איתם, כדאי לבדוק מפיקים קצת יותר זולים ופחות מוכרים, שככל הנראה יהיו יותר רעבים להצלחה מהמפיקים המוכרים וישאפו להוכיח לך ולעולם שהם יכולים לספק את הסחורה. עוד אלמנט קריטי בבחירת מפיק/ה זו הכימיה. דבר קריטי לאללה שאי אפשר לדעת בלי להיפגש, לשוחח, להכיר אחד את השני בפגישה ולהבין אם אתם באמת משדרים באותו ראש, מבינים אחד את השני בקלות, האנרגיות טובות- ככל שכבר מההתחלה יש כימיה טובה קל לעבוד ביחד גם ברגעים המאתגרים יותר של ההפקה.

אלמנט נוסף שחשוב הוא רמת הציוד שאתו אפשר לעבוד- מפיק שיכול להיות גמיש מבחינת העבודה באולפנים שונים ולא מחויב רק לאולפן אחד, זה אומר שהוא יכול לעבוד גם עם אולפן זול יותר ולחסוך לך עלויות. מפיק מתחיל באולפן הביתי, לרוב יהיה לו ציוד ברמת כניסה לתחום, שלא תמיד יהיה הכי מקצועי שיש אבל לרוב מספיק טוב כדי להקליט לפחות סקיצה טובה, שאפשר לעבוד עליה או להפנות למפיק מתקדם יותר. אלמנט שאולי מדברים עליו הכי הרבה- העלות, צריך לחשוב עליו כעל השקעה בעסק. האלבום הוא המוצר והתחלת העסק שלך. כל עסק בתחילת דרכו, לא מתחיל ישר מיצירת המוצר הכי שלם- יש ניסויים, טעיות, תקופת גדילה. תאפשרו לעצמכם את הזמן הזה ואל תרוצו ישר להפיק. תופיעו, תכירו קהל, תבנו אתו מערכת יחסים, ורק כשתשמעו מספיק פעמים שאלות סטייל "מתי אלבום? מתי אתם מוציאים שיר לרדיו?" (ולא מאימא או דודה שלכם) תדעו שזה הזמן לגשת לאולפן. חשוב לעשות את ההשקעה בעסק- בכל עסק- רק אחרי שהבנו מה ההיתכנות- כמה באמת יש ביקוש לחומר שלכם. לכן תחילת התהליך היא בבנייה של קהל וביקוש, הרבה לפני שרצים להפיק אלבום. אלא אם כן- אתם יוצרים עצמאיים שיודעים להפיק לעצמם בקלות, אין לכם לפיכך עלויות גבוהות, או שלא באמת איכפת לכם אם המוזיקה תגיע להמון אנשים כי אתם יוצרים משהו נישתי שסביר שידבר לקהל מאוד מצומצם וסבבה לכם עם זה.

אם זה עדיין לא מספיק לך ויש עדיין תהיות בנושא, אני כאן לעזור לך לעשות החלטות שיהיו נכונות לך.

2 צפיות0 תגובות

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page